Etikett: Kommunikation

  • Synintryck som blir osynliga

    Väldigt mycket i vår kommunikation sker ju via synen och det visuella. Alltifrån kroppsspråk, ritningar, diagram, skyltar etc. Om man då plockar bort synen så ställer det här ju såklart till en del problem, både med kommunikationen med andra människor men också annan information som kommer till oss. Som jag skrivit förut så har jag hört någonstans att 80% av alla intryck vi får kommer genom synen, så det är väldigt mycket som försvinner.

    Eftersom jag inte kan läsa av någon annan människas kroppsspråk så behöver jag göra på annat sätt. Jag ser ju inte andra människors ansiktsuttryck, blickar, reaktioner, om de tar sats för att försöka säga något osv. Så för mig gäller det att försöka snappa upp så mycket som möjligt med hjälp av hörseln, ibland behöver jag dessutom ”gissa”. Det funkar bra med människor jag känner väl, men med människor jag inte känner så väl blir det svårare. Ibland leder det till en del missar, såsom att jag råkar avbryta på fel ställe för att jag helt enkelt inte ser att någon tar sats för att säga något, missar reaktioner, osv. Eller en sådan vardaglig sak som att man möter någon som hejar på en. Att läsa av ifall personen vill vidare eller stanna och prata en stund, den är jättesvår.

    Det här påverkar ju även vilka signaler jag själv sänder ut. Eftersom jag inte kan läsa av folks kroppsspråk blir ju även mina egna signaler lidande och jag märker att jag ibland skickar fel signaler till omgivningen. Det här har lett till en del missuppfattningar. Därför är jag mer på min vakt och i vissa sammanhang behöver jag vara extra tydlig med vad jag faktiskt menar. Även här märker jag att folk som känner mig väl lärt sig hur jag kommunicerar, medan andra tyvärr får det svårare. Därför blir jag mer avslappnad i sällskap med folk jag känner väl. Det här blir för mig ett inlärt beteende eftersom jag inte uppfattar hur andra gör, det koimmer liksom inte naturligt.

    Det visuella leder även till ett visst utanförskap. Tänk dig att man sitter runt ett bord och någon slänger fram en bild på något. Alla tittar och samtalar om det man ser. Där sitter jag och försöker förstå sammanhanget på det som sägs, vilket inte alltid är så lätt.

    Eller om någon visar något. ”Kolla här”. Eller om något plötsligt händer någonstans. Sånt kan bli lite jobbigt, att inte känna sig som en i gänget man är med.

    Visuell kommunikation är väldigt effektiv, jag förstår verkligen grejen med det. Det är därför jag själv försöker öva upp den eftersom den inte kommer naturligt för mig. Inte det lättaste, men det går.

    Jag tror tyvärr att jag uppfattats som både otrevlig och dryg av min omgivning emellanåt, som bara gått förbi folk som hejat på mig. Eller råkat avbryta andra av misstag. Eller inte sett hur det jag sagt eller gjort landat. Så jag hoppas med det här inlägget skapa lite mer inblick i hur sådana som jag fungerar. Att vi inte är dryga och otrevliga blindstyren, utan att vissa saker är svåra att uppfatta.

    Att förklara vad den där bilden som alla pratar om föreställer med några få ord gör jättestor skillnad. Eller förklara vad som visas. Eller förklara vad som händer. Det ger mig möjligheten att kunna vara med och ta del av det roliga som händer. Eller kunna vara med i diskussionen på samma villkor som alla andra. Små saker som gör en jätteskillnad helt enkelt.

    Och sist men inte minst, om ni inte vet hur ni ska göra i en viss situation, ställ en fråga. Jag uppmuntrar alltid till att fråga. Det blir så himla mycket enklare då.

  • Mina funderingar om AI

    Det är mycket prat om Artificiell intelligens i dagens läge. Jag var med på en föreläsning om AI och jag började då fundera över vad det kan innebära för mig.

    Att ta en bild av en skylt, ett brev etc och få innehållet presenterat i text är ju en enorm hjälp. Tekniken finns redan idag, men jag gissar att den blir bättre om en tränad AI gör jobbet. Att läsa påst, läsa på paket, skyltar etc blir då mycket enklare för mig och man behöver inte be om hjälp i samma utsträckning.

    Väldigt mycket kommunikation sker ju med hjälp av bilder i dag. Det är ju mycket smidigare att bara skicka en bild istället för att skriva mycket text och en bild säger ju väldigt mycket. Men tyvärr hamnar ju jag lite utanför det här. Är det en inte alltför rörig bild kan jag avläsa den utan större bekymmer men är det mycket detaljer, svaga kontraster etcå så blir det svårare. En AI kan tolka vad som finns i en bild och skriva ut en beskrivning som text och det här öppnar ju såklart stora möjligheter för min del. Vet jag bara ungefär vad bilden innehåller så kan jag allt som oftast avgöra vad den föreställer. Så jag hoppas verkligen att tekniken hittar in i datorernas och telefonernas hjälpmedelsfunktioner i framtiden. Tänk vad roligt att kunna ta del av bilder familjen skickar kors och tvärs. Eller de där roliga GIF-bilderna som far runt i alla chattkanaler man är med i. Och dessutom kunna hitta och skicka roliga bilder själv. Att desutom omgivningen inte behöver tänka på att göra något tydligare för mig är ju också en sak som underlättar.

    Att kunna läsa saker och kunna kommunicera med andra på samma villkor tillhör ju absolut mitt tidigare inlägg om delaktighet.